Helyi és körzeti tévék kapnak 122 millió forintos támogatást

Hír-, közéleti és magazinműsorokat készíthet összesen 122 millió forintból huszonöt helyi és körzeti televízió a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsának legutóbbi ülésén hozott döntése szerint. A grémium öt évvel meghosszabbította az Európa Rádió sátoraljaújhelyi jogosultságát.  A lineáris tévézés uralma mellett egyre inkább terjed a különböző streamingplatformok használata – derül ki a testület által elfogadott tanulmányból. 

Huszonöt helyi és körzeti televízió kap műsortámogatást

Nyerteseket hirdetett a Médiatanács a helyi és körzeti televízióknak szóló támogatási programjában a hírműsorok, közéleti és kulturális magazinműsorok készítését támogató pályázat idei első fordulójában. Huszonöt televízió összesen 122 millió forint támogatást kap. Közéleti magazinokat a VTV Mór, a Dunaföldvár TV, a Városi Televízió Bóly, a csornai Rábaközi Televízió, az RTV Szekszárd, a Füzesabonyi Városi Televízió, a Hajdúnánási Televízió és az Info Plusz Balassagyarmat gyárthat. Hírműsorokat készíthet a Mezőtúri Városi Televízió, a Kapos Televízió, a Halas TV, a Szombathelyi Televízió, a Makói Városi Televízió, a százhalombattai Halom Televízió, a Miskolc Televízió, a Ceglédi TV és a Kanizsa TV. A Debrecen, a Szentes és a Szeged Televízió, a békéscsabai 7.Tv, a pécsi Pannon Televízió, a nyíregyházi Kölcsey Televízió, a Bajai Televízió és a Somogy TV kulturális magazinműsorok készítésére fordíthatja az elnyert összeget.

 

Rádiós döntések

A Médiatanács a szolgáltató kérelmére további öt évvel – 2025. október 9-ig – megújította a Sátoraljaújhely 100,0 MHz helyi rádiós frekvencián az Európa Rádió Nonprofit Közhasznú Kft. jogosultságát, így azon továbbra is a közösségi jellegű Európa Rádió 100,0 szólhat majd.

 

A Székesfehérvár 99,2 MHz frekvencia közösségi használatára benyújtott ajánlat tartalmi vizsgálata alapján a tanács felvilágosítást kér az egyedüli pályázótól, a Fehérvár Médiacentrum Kft.-től. A grémium elvégezte a körzeti Nyíregyháza 102,6 MHz frekvencia közösségi jellegű használatára benyújtott ajánlatok alaki vizsgálatát és pályázati nyilvántartásba vette a Magyar Katolikus Rádió Alapítványt, a Médiahíd Kft.-t és a Karc FM Média Kft-t. A kisközösségi lehetőségek elvi használatára kiírt eljárásban az alaki vizsgálat után a testület nyilvántartásba vette a Szentendre telephelyre pályázó Budakalászi Média Kft.-t. 

 

Médiafelügyeleti döntések

A Médiatanács egy méltóságsértést feltételező bejelentés alapján megvizsgálta a Hír TV-n futó Bayer show április 26-ai adását. A testület megállapította, hogy a Szabó Tímea képviselőt bíráló műsorvezetői szavak nem mutatnak túl a magánérdek-sérelmen, így a közösség sérelmét is megvalósító, az emberi méltóság intézményes védelmében való hatósági fellépés nem indokolt. A testület megállapította továbbá, hogy a nőkről elhangzott vélemény nem a női nem vagy a női országgyűlési képviselők ellen irányult, emberi méltóságukat nem kérdőjelezte meg, őket alacsonyabb rendűként nem tüntette fel sem a bejelentésben kifogásolt mondatokban, sem a műsorszám egészében, így a testület nem indít eljárást. 

 

A székesfehérvári Táska Rádió szolgáltatóját negyvenezer forintra bírságolta a tanács, amiért egy vizsgált februári adáshéten szerződéses vállalásaihoz képest kevesebb szöveget, magyar zenét, valamint a helyi közélettel foglalkozó, a helyi mindennapi életet segítő műsort, illetve több ismétlést tett közzé. A szolgáltató ezen felül a törvényben előirt arányhoz képest kevesebb közszolgálati műsort sugárzott.

 

A Szent István Rádió – Tokaj egy márciusi adáshéten eltért állandó megnevezésétől, kevesebb magyar zenét és hírt, továbbá több ismétlést tett közzé szerződéses vállalásaihoz képest, ezért a Médiatanács a szolgáltatónak a rendkívüli helyzetről írt indokló nyilatkozatát elfogadva méltányosan ítélte meg a helyzetet és a pénzbírságot mellőzte, és felszólította a rádió szolgáltatóját a jogszerű magatartásra, továbbá arra, hogy a jövőben tartózkodjon a jogsértésektől.

 

A Médiatanács a bírságok kiszabásakor minden esetben a fokozatosság és az arányosság elve alapján, az ügyek összes körülményét figyelembe véve állapítja meg a jogkövetkezmények adott formáját, mértékét.

 

Májusban is hullámvölgyben járt a tévés reklámpiac 

A koronavírus-járvány miatt a televíziós hirdetési piac átalakulását 2020 májusában vizsgáló, a Médiatanács által elfogadott NMHH-tanulmány szerint a tavalyi évvel összevetve továbbra is csökkenő tendencia mutatható ki, a márciust és áprilist, az előző időszakokat elemző tanulmányokhoz hasonlóan. 2020 májusában 23 és 25 ezer, míg 2019 ugyanezen időszakában 38 és 41 ezer közötti volt a napi reklámszpotok gyakorisága. Idén májusban új reklámfilmekből is kevesebb jelent meg: harmadával csökkent a számuk, mint 2019 ugyanezen hónapjában (332 vs. 546 darab). A vizsgálat 76 magyar nyelvű televíziós csatornát fed le.

 

A tévénézők tíz százaléka már streamingplatformot is használ 

A testület által elfogadott átfogó közvélemény-kutatás szerint, amelyet az NMHH által szponzorált Nielsen Médiakutató Kft. 2019 végén, a 15 és 69 év közöttiekkel végzett, a fiatalok (15-24 évesek) kilencven százaléka fogyaszt online videotartalmakat. A teljes vizsgált korosztály 67 százaléka néz online videót valamilyen digitális eszközön, asztali PC-n, laptopon, tableten vagy mobilon. 65 százalékuk otthon videózik, míg 45 százalékuk máshol is, például utazás közben. Ilyen eszközöket elsősorban a fiatalok használnak, és tőlük gyűrűzik át a technológia az idősebb korosztályokhoz. Bár az online tévézéssel szemben ugyan a lineáris tévé egyelőre még mindig előnyt élvez, fokozatosan terjed a különböző streamingplatformok használata. Ezek egyrészt a tévécsatornák webes verziói, mint az RTL Most – amit a megkérdezettek 13 százaléka használ – vagy a TV2 online oldala (9 százalék), másrészt a külföldi streamingszolgáltatások, pl. az HBO GO (5 százalék) és a Netflix (4 százalék).

 

A két dokumentum napokon belül elérhető lesz az NMHH honlapján.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció