A közösségi média felkerült az adathalász kampányok top listájára

A Check Point Research által kiadott, harmadik negyedévre vonatkozó adathalászatot vizsgáló jelentés bemutatja, a hackerek mely brandeket utánozva kísérelték meg rávenni az embereket személyes adataik kiadására. 

A Check Point Software Technologies Ltd., a világszerte vezető szerepet betöltő cyber-biztonsági megoldásokat szállító vállalat kutatórészlege, a Check Point Research (CPR) kiadta legújabb, 2021 harmadik negyedévére vonatkozó ’Brand Phising Report’ anyagát. A jelentés bemutatja az idei év július-augusztus-szeptemberi időszakában a bűnözők által leggyakrabban használt brandeket, melyeket utánozva személyes információkat vagy fizetési jogosultságokra vonatkozó adatokat kíséreltek meg kicsalni az emberekből.

 

A Microsoft a harmadik negyedévben is megmaradt a cyber-bűnözök által leggyakrabban megcélzott brandnek, bár kisebb mértékben. Valamennyi, brand utánzásán alapuló adathalász kísérlet 29%-a kapcsolódott a technológiai óriáshoz, ami csökkenést jelent az év második negyedévének 45%-ához képest. A fenyegetést indítók továbbra is kihasználjak a COVID-19 pandémia miatt sérülékennyé vált munkaerőt. Az Amazon átvette a DHL második helyét, az előző negyedév 11%-ához képest valamennyi adathalász kísérlet 13%-a használta a nevét, ahogy a bűnözők elkezdték kihasználni az ünnepek kapcsán növekvő online vásárlási forgalmat.

 

A jelentés szerint az év során első alkalommal került be a közösségi média az adathalász kísérletek által három leginkább érintett szektor közé: a WhatsApp, a LinkedIn és a Facebook is felkerült a top tízes listára. 

 

„A fenyegetéseket indítók a vezető brandek megszemélyesítésével folyamatosan próbálják megújítani az emberek személyes adatainak eltulajdonítását célzó kísérleteiket. Az évben első alkalommal lett a közösségi csatornák szektora a cyber-bűnözők által leginkább kedvelt három közül az egyik, egyértelműen ennek az oka, hogy kihasználják, az emberek a világjárvány feléledése miatt egyre nagyobb számban dolgoznak és kommunikálnak távolról,” - mondta Omer Dembonsky, a Check Point Software Data Research csoportvezetője. „Sajnos az érintett brandek nem sokat tehetnek az adathalász-kísérletek elleni harcban. Leggyakrabban az emberi tényező játszik közre, amikor nem vesz az ember észre egy rosszul írt domain nevet, egy hibás dátumot, vagy más, gyanús részletet a szöveges üzenetben vagy e-mail-ben. Mint mindig, arra buzdítjuk a felhasználókat, legyenek óvatosak, amikor kiadják adataikat, és kétszer gondolják meg, kinyitnak-e egy e-mail csatolmányt vagy linket, különösen olyan levelek esetében, melyek azt állítják, olyan vállalatoktól származnak, mint az Amazon, a Microsoft vagy a DHL, tekintve, hogy ezek a leggyakrabban előfordulók. A harmadik negyedéves adatok alapján azt is javasoljuk, hogy a felhasználók legyenek éberek akkor is, ha látszólag olyan közösségi médiumoktól kapnak emailt vagy másmilyen kommunikációs csatornán keresztül üzenetet, mint a Facebook vagy a WhatsApp.”

 

Brand használatán alapuló adathalász támadáskor a bűnözők egy jól-ismert márka hivatalos weboldalát próbálják utánozni egy hasonló domain vagy URL és web-oldal design segítségével. A hamis weboldalra vezető linket e-mail-ben vagy szöveges üzenetben el lehet küldeni a kiszemelt egyéneknek, vagy böngészés közben lehet a felhasználót oda terelni, de akár egy csaló mobilalkalmazás is lehet a forrás. A hamis weboldal gyakran egy olyan kérdőívet tartalmaz, mely a felhasználók jogosultságait, fizetési adatait vagy más személyes információit hivatott ellopni.

 

2021 harmadik negyedévében az adathalászatnak leginkább kitett brandek

A felsorolás alapja az adott brand teljes megjelenése az adathalász támadásokban.

1. Microsoft (világszerte valamennyi adathalász támadás 29%-ában jelent meg)

2. Amazon (13%)

3. DHL (9%)

4. Bestbuy (8%)

5. Google (6%)

6. WhatsApp (3%)

7. Netflix (2,6%)

8. LinkdIn (2,5%)

9. Paypal (2,3%)

10. Facebook (2,2%)

 

Példa: Microsoft adathalász email

A negyedév során a Check Point kutatói olyan kártékony adathalász e-mailt találtak, mely Google felhasználói fiókok adatait kísérelte meg kicsalni. A levél egy Google címről (no-reply@accounts[.]google[.]com) érkezett a következő tárgy megjelöléssel: „Help strengthen the security of your Google Account” A következő csaló e-mailben az tűnt fel, hogy nem változott az évszám („2020 Google”). A támadó egy kártékony linkre (http://router-ac1182f5-3c35-4648-99ab-275a82a80541[.]eastus[.]cloudapp[.]azure[.]com) való klikkelésre próbálja rávenni áldoztatát, mely egy Google login felületnek tűnő, hamis, kártékony login oldalra irányítja a felhasználót. A kártékony linken a felhasználónak meg kellett adnia Google felhasználói fiókjának adatait.

 

 

LinkedIn adathalász e-mail

Ez az adathalász e-mail a LinkedIn felhasználói fiókkal kapcsolatos információkat kíséreli meg ellopni. A LinkedIn címről (linkedin@connect[.]com) érkezett levél tárgyában a következők szerepeltek: „You have a new Linkedln business invitation from *****”. A támadó megpróbálja rávenni áldozatát, hogy klikkeljen rá a kártékony linkre, mely egy hamis LinkedIn login felületre vezet. A kártékony linken (https://www[.]coversforlife[.]com/wp-admin/oc/nb/LinkedinAUT/login[.]php) a felhasználónak meg kell adnia felhasználó nevét és jelszavát. A hamis weboldalon látható, hogy nem változott az évszám („2020 LinkedIn”).

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció