AH: az év végére 95 százalékos digitális lefedettség

Az Antenna Hungária Csoport (AH) decemberben 14 új telephelyről indítja el digitális kereskedelmi szolgáltatását, s ezzel a digitális hálózat lakossági lefedettsége 95 százalékra nő - mondta Jean-Francois Fenech, a cég vezérigazgatója szerdán Budapesten sajtótájékoztatón.

Az új telephelyekkel együtt az év végén már 29 bázisról sugározzák a digitális adást. A lefedettség 2009 végén 88 százalék volt.

A vezérigazgató elmondta: az elmúlt években jelentős változásokon ment keresztül a televíziós sugárzás a magyar piacon. Míg 2003-ban az analóg és digitális földfelszíni platformnak 34 százalékos részesedése volt, addig ez 2009-re 22 százalékra csökkent. Eközben a műholdas digitális és analóg platform részesedése 11-ről 19 százalékra, az analóg és digitális kábel sugárzás részesedése 55-ről 56 százaléka emelkedett, s a csak digitális internetes IPTV-é 3 százaléka nőtt nulláról.

Az AH Mindig TV digitális szolgáltatása 7 ingyenes és 11 fizetős csatornát tartalmaz, és október végén 125 ezer háztartásban nézték, az ügyfelek száma a cég előrejelzése szerint 200 ezerre nő a jövő év első negyedévében. A fizetős csatornákat nézők számát az AH egyelőre nem közli.

A vezérigazgató szerint ahhoz, hogy a digitális földfelszíni sugárzás gyorsabban terjedjen, ki kell dolgozni azt a támogatási rendszert, ami lehetővé teszi, hogy olcsón jussanak hozzá a digitális sugárzáshoz szükséges dekóderhez a háztartások. Ezen túlmenően meg kell hozni azokat az állami hatáskörbe tartozó döntéseket is, amelyek feltétlenül szükségesek sikeres átálláshoz. Meg kell határozni például az analóg sugárzás területenkénti lekapcsolási sorrendjét, s ki kell építeni azt a monitoring rendszert, ami a dekóder-támogatások felhasználásának hatékonyságát méri.

Napjainkban mintegy 800 ezer háztartás, körülbelül 2 millió állampolgár nézi analóg módon a földfelszíni adásokat.

Jean-Francois Fenech elmondta, hogy a dekóderek ára egy év alatt 40 százalékkal csökkent, míg a digitális adást is fogó integrált tv-ké 20 százalékkal.

Az AH arra számít, hogy a dekóderek ára tovább csökken, s legolcsóbbaké az év végén már 10 ezer forint alatt lesz.

Az AH a teljes digitális átállásra 2011 végéig összesen 25 milliárd forintot költ, azaz évente 4-5 milliárdot.

Magyarországon 2011 végén ér véget az analóg földfelszíni sugárzás, ezt követően csak a dekóderrel fogható digitális adás lesz elérhető a lakosság számára.

November végén a Nemzeti Hírközlési Hatóság becslései, illetve korábbi felmérései szerint a mintegy 3,8 millió magyarországi háztartás közül több mint hárommillióban van valamilyen előfizetéses televíziós szolgáltatás. A fennmaradó 800 ezer háztartásban a tető- vagy szobaantennával szabadon fogható analóg és digitális földfelszíni sugárzású műsorokat, vagy az ingyenesen elérhető műholdas adásokat nézik.

A nemzetközi tapasztalat az, hogy a földfelszíni analóg adás lekapacsolása előtt mintegy fél évvel kezdenek tömegesen átállni a háztartások a dekóderrel fogható digitális tévére.

Kérdésekre válaszolva a vezérigazgató elmondta: meglátják, hogy a megszavazott médiatörvény tartalmazza-e majd azt a kitételt, amely szerint 2010 júniusával megszűnnek azok a hosszú távú, 12 évre kötött digitális sugárzási szerződések, amelyeket a közmédiumokkal korábban írt alá az AH. Hozzátette: az AH tulajdonosai mindent megtesznek azért, hogy a cég és az ott dolgozók érdekeit megvédjék.

Elmondta, hogy bár a szerződések időtartama sokkal hosszabb mint 2010 júniusa, egyelőre egy tervezetről van szó, s mielőtt erről nyilatkoznak, szeretnék látni a mögöttes okokat is.

Megjegyezte, hogy a digitális átállásról például egy ötpárti parlamenti bizottság döntött, s ezért ez a terv meglepetésként érte. Azt viszont szívesen venné a vezérigazgató, ha a médiatörvényben engedélyeznék, hogy az embereknek joguk legyen a társasházak
tetejére központi antennát szereltetni.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció