SPSS: az adatelemzés segít a válságkezelésben

Az elemzési technikákról, az adatelemzések hatásosságáról szóló tanulmányában az amerikai SPSS cég néhány nagyon fontos megállapítást tett. Ilyenek például:

- az üzleti döntések mintegy negyven százaléka becsléseken vagy véleményeken alapul;
- a cégek akár húsz százalékos profitnövekedést is elérhetnek a adatelemzési módszerek által kínált árképzési és profitoptimalizáló megoldásokkal;
- a befektetési megtérülés (ROI) akár 403 százalékos is lehet - három hónapon belül;
- a kiemelkedő teljesítményű vállalatok 70%-a százaléka tartja fontosnak az elemzéseket, a gyengébbeknek kevesebb, mint egynegyede (23%).

Továbbá, az SPSS szerint felmérések igazolják, hogy egy gondosan kidolgozott elemzési eszköztár és a mélyebb összefüggések feltárása segíti a gazdasági szereplőket teljesítményük fokozásában. Az elemzési megoldások és a SOA-hoz (szolgáltatásorientált architektúra) hasonló technológiai koncepciók integrációja miatt alapjaiban változik a cégek működése. Erre válság idején a vállalatoknak még nagyobb hangsúlyt kell fektetniük.

A hatékony cégek az elemzések segítségével előre képesek jelezni, majd befolyásolni ügyfeleik viselkedését. Ez vállalati eredményeikre is nagy hatást gyakorol. Figyelik a termékfelhasználást, az értékesítési csatornákat és a piac magatartását is. Az elemzések révén módjukban áll ügyfeleik véleményét mélyebben megismerni és befolyásolni (lásd ügyfélviselkedés modellezése, a legnyereségesebb ügyfél-szegmensek azonosítása, vásárlói hűség nyomon követése, valamint a kereszt-, és felfelé értékesítés (cross-sell, up-sell) stratégiák tökéletesítése). Képesek továbbá ezek hatására felgyorsítani a termék innovációt, optimalizálni az értékesítési csatornákat, helyesen értelmezni saját pénzügyi teljesítményüket. A vállalat elvégezheti a piaci lehetőségek, az ügyféligények, a k+f és ügyfélszolgálati adatok egymáshoz rendelését, ezáltal jóval sikeresebb termékeket fejleszthet ki, kihasználhatja a piaci réseket és maximalizálhatja az új ajánlatokhoz kapcsolódó keresztértékesítési lehetőségeket.

A vállalatok meghatározhatnak olyan mérő-, vagy mutatószámokat, ilyen például az értékesítés és/vagy ügyfél-elégedettség, amelyeket stratégiai célkitűzéseik szempontjából kulcsfontosságúnak tekintenek, majd a vezetők ezeket a célokat az egyes részegységekre vonatkozó konkrét célokká alakíthatják, és ezekkel összehasonlítva figyelhetik és értékelhetik a ténylegesen beérkező adatokat. Az illető vállalati eredményre gyakorolt pozitív hatások is kiemelkedők lehetnek. AYankee Group független technológiai kutató és tanácsadó cég becslése szerint a vállalatok akár 20 százalékos profitnövekedést is elérhetnek a gazdasági elemzési módszerek által kínált árképzési és profit-optimalizáló megoldások alkalmazása révén.

Az SPSS szerint jelenleg (legalábbis Amerikában) az üzleti döntések 60 százaléka alapul elemzéseken és 40 százaléka becsléseken vagy véleményeken (amikor nem állnak rendelkezésre a megfelelő adatok, nincsenek múltbéli adatok, vagy amikor szubjektív/kvalitatív tényezők is szerepet játszanak). Az adatelemző megoldásokat nyújtó úgy látja, az adatelemzés kínálta lehetőségek szélesítéséhez vezető utat, úgy tűnik a vállalaton belüli akadályok felismerése és leküzdése jelenti. Az SPSS felmérése kimutatta, hogy a válaszadók 39 százaléka tekinti legnagyobb problémának és kihívásnak az IT infrastruktúra fejlesztését, és 27 százalék érzi nehezen kivitelezhetőnek az így tökéletesített lehetőségek egész vállalati szervezetre való kiterjesztését. Tény tehát, hogy mindössze 40 százalék igényli egy egész vállalatot átszövő elemzési eszköztár megteremtését.

A fennálló problémákat kell tehát megoldani ahhoz, hogy számos vállalat kezdje hatékonyan kihasználni az elemzési háttér nyújtotta lehetőségeket. Ehhez mindenek előtt arra van szükség, hogy a vállalatok „ömlesztett adattárolás” típusú megközelítését az egész adatvagyont kezelő adatbányászati és prediktív megoldások - például SPSS megoldások - alkalmazása váltsa fel.

Számos piaci szereplőnek a humán erőforrások területén is komoly kihívásokkal kell szembenéznie. A felmérés adatai szerint a résztvevők 23 százaléka jelölte meg legfontosabb problémaként az "alkalmazottak nem megfelelő kvantitatív szakértelmét" és 36 százalék számolt be arról, hogy cégénél "kevés az elemzésben jártas, tehetséges munkaerő”.
Jelentős különbség mutatkozik a nagy teljesítményt elérő (amerikai) cégek és a többi cég elemzés terén jellemző gyakorlatában. A kiemelkedő teljesítményt nyújtó cégek például: ötször hajlamosabbak elemzési technikákat használni, mint a gyengébben teljesítők (a kiemelkedően teljesítők 70 százaléka ítéli az elemzés szerepét a döntéstámogatás szempontjából fontosnak, a gyengébben teljesítők csupán 23 százaléka); az elemzési módszereket a kulcsfontosságú lehetőségek kiaknázása érdekében használják fel; bőségesen szánnak időt és energiát arra, hogy információ-központú szervezetet hozzanak létre, az elemzésekből nyert tudásukat tökéletesítsék, és azt mint üzletfejlesztési elképzeléseik és terveik mozgatórugóját használják fel.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció